Sider

torsdag den 22. november 2012

DIY - Mormors hæklede restetæppe

Jeg har afluret min mormors gamle hæklede restetæppe. Som jeg har skrevet om i et tidligere indlæg - billedet herunder er mit forsøg på et nyt tæppe, lavet af mine gamle garnrester.


Du har brug for:
Garnrester der gerne må være i forskellige tykkelser ( jeg har brugt garnrester, som jeg normalt ville bruge på en hæklepind 2,5 og op til ca. 5)
Hæklenål ca str 4
At kunne lave luftmasker (lm), dobbelte stangmasker (dstg) og kædemasker (km)

Mønsterrapporten er hen over 7 luftmasker. Når du regner ud hvor mange luftmasker du har brug for, når du starter, ganger du op med 7 og plusser 4. (De sidste 4 lm udgør den første dstg i den første række med mønsterrapport)

Opstillet i et diagram ser det således ud:


Beskrevet med ord lyder det således, (hvis du vil have et tæppe som mit):

1. Lav 284 luftmasker ( 40 gange mønsterraport plus 4) og vend.

2. Første række laves ved at springe 2 lm over. Hækl 2 dstg i næste lm. * spring over 3 lm og lav en km i næste maske. Hækl 3 lm og lav 3 dstg i hver af de næste 3 lm* gentag mønster fra * til * indtil de sidste 4 lm, hvor der springes over 3, laves en km i sidste lm og vendes.

3. Start hver række med 3 lm (gør det ud for en dstg). Hækl 2 dstg i næste lm. * spring over 3 lm og lav en km i næste maske. Hækl 3 lm og lav 3 dstg rundt om den dstg i forrige række* gentag mønster fra * til* indtil de sidste 4 lm, hvor der springes over 3. Der laves en km i den sidste lm og vendes.

4. Gentag punkt 3 til du har nået tæppets ønskede størrelse.

Posted via DraftCraft app

2 kommentarer:

  1. Bruger du bare den samme hæklenål? Bliver det så ikke ret forskelligt i bredden? Det er sindssygt flot!

    SvarSlet
  2. Hej Zander,
    Jeg bruger den samme hæklenål uanset hvilket garn, jeg hækler i så længe det ikke bliver ALT for tyndt garnet. Ellers er der nok "stræk" i stangmaskemønsteret til at give lov til lidt "uregelmæssigheder" i hæklefastheden. Det bliver især fint, hvis man afslutter tæppet med et par omgange med en passende "løs" kant. Jeg skal se om jeg ikke kan få lagt et billede af et lille babytæppe jeg har lavet i samme mønster, i en lækker økould, hvor jeg efterfølgende har hæklet en kant for at give tæppet et mere *samlet* udtryk ...

    SvarSlet

Jeg bliver sindssygt glad for en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...